Jak wspierać dziecko w rozpadającej się rodzinie?
(Fot. Pixabay/VVVladimirVVV) Źródło:https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/117721-jak-wspierac-dziecko-w-rozpadajacej-sie-rodzinie
Autorka książek dla dzieci i dorosłych
Życie nie zawsze układa się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Rodziny przechodzą różne kryzysy, rodzice nie potrafią się porozumieć. Czasami dochodzi do rozstania, które jest zawsze trudnym i bolesnym doświadczeniem dla całej rodziny.
Przetrwać burzę to praktyczna, konkretna i bardzo potrzebna książka, która pomoże zarówno dzieciom, jak i rodzicom (wychowawcom) odnaleźć się w nowej sytuacji. Odpowiada na wiele ważnych pytań:
● Co się dzieje z dzieckiem w czasie rodzinnego konfliktu?
● W jaki sposób próbuje ono sobie z nim radzić?
● Czy dzieci mogą coś zrobić, by poczuć się lepiej?
● Co powiedzieć dziecku o rozstaniu rodziców?
● Jak pomóc mu przygotować się do nadchodzących zmian?
● Jak wspierać i chronić najmłodszych?
Część dla dzieci i młodzieży zawiera:
Jest to oparta na faktach historia Małgosi, której rodzice decydują się na rozstanie.
Każdy rozdział opisujący jej przygody i rozterki opatrzono wyjaśnieniami (w kolorowych ramkach), co się dzieje z bohaterką i dlaczego zachowuje się ona w określony sposób – pomoże to czytelnikom lepiej zrozumieć ich własne sytuacje, emocje i trudności, z którymi się borykają.
Pomogą dzieciom nabrać sił, zadbać o siebie, poczuć się lepiej i z odwagą spojrzeć na czekające je zmiany.
Część dla rodziców i wychowawców zawiera:
Na ile szczegółowo? Czy wyjaśniać powody decyzji? Jak się przygotować na reakcje dziecka? Co wybrać – rozmowy obojga rodziców z dzieckiem, czy mamy i taty oddzielnie?
Dlaczego rodziny się rozpadają (często nikt nie zawinił, po prostu tak się dzieje)?
Jak wielką traumą bywa rozstanie dla dzieci oraz jak je chronić w zaistniałych okolicznościach?
Po czym można poznać, że dziecko przeżywa nadmierne zagubienie i strach oraz że potrzebuje wobec tego więcej informacji, uwagi i okazywania miłości?
Książka Przetrwać burzę pomoże młodym i dorosłym czytelnikom łagodniej przetrwać kryzys.
Nie ma czegoś takiego jak „rozbita rodzina”. Rodziny powstają z miłości, a nie na skutek podpisów na papierze – i ta miłość do dzieci trwa nadal także wtedy, gdy papier zostanie rozerwany na pół.
Na spacerze czteroletnia dziewczynka wspina się na górę kamieni. Mama przestrzega: – Nie skacz po mokrych kamieniach, bo się poślizgniesz i spadniesz! Dziecko nie słucha. Kilka razy się potyka, ale to nie powstrzymuje go przed podejmowaniem dalszych prób. W końcu osuwa się z wysoka i …
Czy dziewczynka nadal będzie radośnie się rozwijać stawiając sobie coraz większe wymagania, zadowolona z siebie i z efektów swojego działania? Kiedy doświadczy krytyki i wyśmiewania, które wypełnią jej umysł negatywnymi opiniami o sobie? Te nieprawdziwe negatywne opinie wrosną w umysł i wkrótce zostaną uznane …
Rozmowa w oparciu o książkę „Niska samoocena u dzieci”. Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94815-co-dzieje-sie-z-psychika-dziecka-kiedy-zabraknie-wiezi-z-rodzicem
W kolejnym odcinku cyklu „Książki, które pomagają żyć” rozmawiam z Iwoną Demską o książce „Powiedz komuś„, którą napisałam kilka lat temu, gdy w mediach nasilił się temat molestowania seksualnego dzieci.
Strata, tęsknota, śmierć, choroba to tylko słowa-hasła, które stały się punktem wyjścia w spotkaniu zorganizowanym przez Publiczną Bibliotekę im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie. Uczestnikami byli rodzice, nauczyciele, pedagodzy oraz bibliotekarze z województwa śląskiego.
W trakcie wykładu wielokrotnie podkreślałam, że zanim rozpoczniemy rozmowę na trudny temat, musimy nauczyć się słuchać. A gdy już posiądziemy taką umiejętność, wówczas rozmowa z dzieckiem stanie się łatwiejsza.
Trudne sprawy były też tematem rozmowy w studiu Radia Jura.
Źródło:https://www.radiojura.pl/dr-elzbieta-zubrzycka-radzila-w-czestochowie-jak-rozmawiac-z-nastolatkami.html
Z dr Elżbietą Zubrzycką, psychologiem, autorką programu „Bezpieczne dziecko” rozmawiamy o przemocy wśród dzieci w szkole. Radek Rakowski: W czasie naszej poprzedniej rozmowy mówiła pani o tym, że dzieci w kontaktach z rówieśnikami posługują się wzorcami zachowań wyniesionymi z domu. Czy można ten model domowej przemocy w …
Ryszarda Socha: – Mądra miłość rodzicielska – co to znaczy? Elżbieta Zubrzycka: – Okazywanie dziecku dobrych uczuć, zaufania, szacunku, branie pod uwagę jego oczekiwań. Jednocześnie czuwanie nad nim, które inaczej wygląda w przypadku noworodka, a inaczej w miarę rozwoju i dorastania. Ale nawet noworodkowi nie wciskamy butelki co pięć minut, …
Depresję stwierdza się u 2% dzieci i nawet u 8% nastolatków, gdzie częściej chorują dziewczęta. Niektóre źródła podają, że objawy depresyjne stwierdza się u blisko co trzeciego nastolatka.
Dawniej, gdy dziecko było wycofane i ciche nikt nawet nie podejrzewał, że może być chore. Ciche oznaczało grzeczne, a co za tym idzie stwarzające mniej problemów wychowawczych w domu czy w szkole. Niejednokrotnie było stawiane za przykład dla dzieci z nadmierną pobudliwością czy agresywnością, u których stwierdzono ADHD. Jak się okazuje dziecko z depresją stawiano za wzór drugiemu dziecku z depresją, gdyż ta choroba często towarzyszy zespołowi nadpobudliwości psychoruchowej.
Objawów depresji może być wiele i w zależności od etapu rozwoju dziecka może się różnie objawiać, jednak głównymi, które powinny zwrócić naszą uwagę na zachowanie dziecka są:
Wystąpienie jednego z nich lub wszystkich trzech naraz dość wyraźnie, może świadczyć o depresji u dziecka.
Wśród dzieci i młodzieży depresja może objawiać się dość nietypowo.
U młodszych dzieci często występują bóle brzucha, wymioty, biegunki, bóle głowy, nocne moczenia a nawet omdlenia. W przypadku nastolatków objawami depresji może być: nieprzestrzeganie zasad, bunt wobec rodziców i szkoły, agresywne i autoagresywne zachowanie.
Szczególną czujność powinniśmy zachować, gdy dziecko:
Marek trenuje strzały do bramki i cały czas pudłuje, a za chwilę ma ważny mecz. Boi się, że przez niego przegra jego drużyna, koledzy będą mieli pretensje, a dziewczyny go wyśmieją
„Miłość czy chciwość” to pełne humoru opowiadanie o dwóch chłopcach bliźniakach, którym codzienne życie dostarcza wielu przygód i wrażeń.
Sekrety Michała to książka o chłopcu, który został dręczycielem, a był to sposób na radzenie sobie z lękiem i problemami w domu. Ostatecznie rodzice i nauczyciele pomogli mu wyswobodzić się z tej niszczącej roli.
Jak łatwo źle ocenić człowieka… także tego małego, wystraszonego zmianami, które nagle pojawiły się w jego życiu. Mały bohater, mimo ogromnego lęku, o nic nie pyta rodziców, bo stara się ich chronić, nie chcąc poruszać trudnych tematów. Z drugiej strony rodzice chronią dziecko, nie wprowadzając go w problemy. To książka o chłopcu, jego sekretnym przyjacielu i łańcuchu pomyłek, które jednak znajdują szczęśliwe rozwiązanie. Nawet z sytuacji, które wydają się tak zaplątane, że nie wiadomo jak z nich wybrnąć, można znaleźć dobre wyjście, jeśli dorośli pomogą. A przede wszystkim wtedy, kiedy o trudnych sprawach wszyscy otwarcie rozmawiają. Z tej książki dziecko nauczy się, kiedy sekrety są dobre i trzeba ich dotrzymywać, a kiedy należy mówić i pytać.
RECENZJE:
Czy z dziećmi powinniśmy rozmawiać o wszystkim co dzieje się w domu, o problemach zdrowotnych rodziców, o kłopotach finansowych, czy może lepiej je chronić przed złem całego świata i chować pod kloszem? Pytania te stawia przed nami Elżbieta Zubrzycka, autorka książki „Sekrety Michała. Czasem pozory mylą”… Rodzice podjęli decyzję, że nie będą z nim o tym rozmawiać, chcieli go ochronić przed tym problemem, dbając o jego dobro. Niestety brak rozmowy między rodzicami, a dzieckiem przyczynił się do diametralnej zmiany w jego zachowaniu. – W Roli mamy.
„Sekrety Michała” to książka dla dużych i małych. Zwraca uwagę na dwa bardzo istotne zagadnienia – kwestię dzieci trudnych wychowawczo oraz zagadnienie poruszania z najmłodszymi spraw, które przerastają ich dziecięcą wrażliwość. Książka stawia dorosłemu czytelnikowi pytanie: „Czy z dziećmi należy rozmawiać o wszystkim, czy też lepiej chronić je przed problemami przerastającymi dziecięca wrażliwość?”. Odpowiedź okazuje się niezwykle prosta i jakże oczywista. – Ego dziecka
Książka składa się z dwóch części: z ciekawego opowiadania i skierowanego do dzieci króciutkiego wykładu o zasadach prawidłowej komunikacji oraz omówienia zjawiska złości.
W niezrozumiałych, niejasnych sytuacjach dzieci milczą. Boją się lub nie znajdują słów, by poprosić o pomoc. Niekiedy dochowywanie tajemnicy może być niebezpieczne. Mówić czy nie?
FRAGMENT KSIĄŻKI
Instruktażowa książeczka pomoże dzieciom i ich rodzicom ustalić zasady bezpiecznego zachowania wobec zwierząt. Nauczy też małych czytelników rozpoznać w psach czujące istoty, czasem wystraszone, złe i agresywne, a czasem przyjazne.
Przesłaniem tej książki jest zasada: sprawdź, zanim zaufasz. Dziecko uczy się ograniczonego zaufania do obcego: nie zbliżaj się, dopóki nie sprawdzisz, że możesz. Uwagi dla rodziców pozwolą jak najpełniej wykorzystać rozmowę z dzieckiem na powyższy temat.
Z tej książeczki dziecko się nauczy, że pies może nie lubić głaskania z różnych powodów, np. jest chory, ma złe doświadczenia lub boi się dzieci.
Dziecko uczy się zasady: „Zanim pogłaszczesz psa, najpierw sprawdź, czy możesz mu zaufać.” Zapytaj właściciela, on wie, czy jego pies lubi dzieci i głaskanie. Jeśli pozwoli, pogłaszcz spokojnie, powoli, nie wystrasz zwierzęcia. Dzięki tej książeczce dziecko od najmłodszych lat uczy się szanować w psie żywą istotę i liczyć z jej potrzebami. Zarazem poznaje konieczną dla zachowania bezpieczeństwa zasadę:
POZNAJ, ZANIM ZAUFASZ.
Ta zasada dotyczy także świata ludzi… Przy okazji czytania książeczki, warto z dzieckiem poruszyć ten temat.
Seria: Bezpieczne dziecko
Książka bierze udział w kampanii JA CZYTAM!
JA CZYTAM! to kampania społeczna, której celem jest rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży przez organizację w szkołach Dyskusyjnych Klubów Edukacyjnych. Kampania promuje najwybitniejsze pozycje polskiej literatury dla dzieci i młodzieży. Patronem honorowym JA CZYTAM! jest Minister Edukacji Narodowej. |
RECENZJE
Jest to krótka, pouczająca książeczka z serii „Bezpieczne dziecko. Poznaj zanim zaufasz”, która pomoże dzieciom nauczyć się zachowania wobec obcych psów. – Książeczki synka i córeczki
Przedstawiam pożyteczną książkę autorstwa Elżbiety Zubrzyckiej, tłumaczącą jak postępować z obcymi psami. Jest to dobry sposób na wyjaśnienie tej kwestii dzieciom, bez wzbudzania w nich lęku przed zwierzętami. – Dobre dla dziecka
Wszyscy doskonale znamy wiele przypadków zasłyszanych w telewizji czy radiu, gdy dziecko, czy osoba dorosła zostały pogryzione przez psa. Ja zawsze mam w takich sytuacjach problem, bo nie wiem, czy żal mi tego zwierzęcia, czy człowieka. – W Roli Mamy
Bardzo interesująca, kolorowa książeczka dla przedszkolaków z serii „BEZPIECZNE DZIECKO poznaj, zanim zaufasz”.
Jak obrazowo przekonać dziecko, że nie każdy napotkany po drodze pies chce być głaskany? Jak wytłumaczyć, że czworonogi czują, cierpią i nie zawsze są w humorze odpowiednim do zabaw? Jak wpoić dziecku zasadę „ poznaj- zanim zaufasz” ?
Pomoże Wam w tym ta świetna książeczka, która idealnie trafia do dzieci. Najmłodsi czytelnicy potem już sami po nią sięgają i za każdym razem cieszą się, gdy znają poprawną odpowiedź na podchwytliwe pytanie: „Którego psa możesz pogłaskać?”
Polecamy! Pozycja ta jest wsparciem dla rodziców w przekazywaniu ważnych wartości w relacjach DZIECKO-PIES. – Fundacja JAK PIES Z KOTEM