Tag: przyjaźń

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW

Zajączki stają się coraz bardziej samodzielne i rodzice postanawiają nauczyć je gry w JA JESTEM licząc, że dobre słowa uchronią dzieci przed złym światem. Pewnego dnia Filip znika w Wielkim Lesie. Nikt nie wie, że wpadł w pułapkę i stanął w oko w oko ze swoim największym wrogiem – lisem. Jak poradzi obie w tej sytuacji? Czy ktoś mu pomoże, a może wiara we własne możliwości wynikająca z magii dobrych słów okaże się wyjściem z zaistniałej sytuacji?

Przyjaźń – czy wolno postawić siebie na pierwszym miejscu i zadbać o swoje szczęście?

Przyjaźń – czy wolno postawić siebie na pierwszym miejscu i zadbać o swoje szczęście?

Rozmawiamy o przyjaźni na podstawie książki „CHCĘ MIEĆ PRZYJACIELA. O dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem”. Zastrzegam od razu, że choć jest to historia o dziewczynce, która zaprzyjaźnia się z krokodylem, to równie dobrze mogłaby opowiadać o chłopcu, który zaprzyjaźnia się z krokodylicą. W […]

Bycie miłym jest sztuczne

Bycie miłym jest sztuczne

W niewielkiej miejscowości – co w zasadzie nie ma tu znaczenia, bo podobne sytuacje powtarzają się we wszystkich szkołach – na spotkaniu autorskim rozmawiam z dziećmi o dobrych i złych przyjaźniach, opierając się na książce o takim właśnie tytule.

Z listy 40 cech uczniowie wybierają 4 takie, które muszą mieć ich przyjaciele, oraz 4 takie, które wykluczają przyjaźń. Zapisujemy te pożądane i niepożądane cechy, wskazane samodzielnie przez dzieci. Niektóre osoby są zdumione – sądziły, że swoją arogancją, przekleństwami i zachowaniami pełnymi dominacji (przemocy) wywalczyły sobie podziw i szacunek, a tu się okazuje coś wręcz przeciwnego! Większość rówieśników uznała takie zachowania za niedopuszczalne i skreślające dziecko z listy pożądanych przyjaciół! To przykre, ale obok na tablicy widnieją zachowania, jakich oczekują potencjalni przyjaciele. Można zacząć działać w tym kierunku, można zacząć się tak zachowywać… To w niektórych wypadkach oznacza całkiem sporo nauki, ale może warto? Decyzja należy do dziecka.

Kiedy już ustalimy, jakie są te przyjazne zachowania, proponuję, by do końca dnia wszyscy zachowywali się wobec siebie miło i życzliwie – bez wyzywania, wyśmiewania, dokuczania. Może dzieciom się to spodoba, może będą chciały przedłużyć taki dzień przyjaciela na następne dni i tygodnie, a chodzenie do szkoły i przebywanie ze sobą stanie się przyjemniejsze i dla uczniów, i dla nauczycieli.

Nagle jedna z dziewczynek wstaje i mówi:

– Bycie przyjaznym i miłym? Proszę pani, to jest takie sztuczne!

Część dzieci przytakuje. Te, które chętnie poeksperymentowałyby z życzliwością i przyjaznym współżyciem, tracą zapał. Już wiedzą, że to się nie uda. Wszyscy w klasie musieliby się na to zgodzić i zaangażować. Wiadomo, że do wywołania wojny wystarczą dwie osoby, a do utrzymania pokoju – potrzebni są wszyscy.

A mnie się robi bardzo smutno.

Ta dziewczynka nigdzie, ani w domu, ani w szkole, nie zaznała życzliwości, spokoju i bezpieczeństwa. Takie okoliczności są dla niej sztuczne, bo nieznane. Dla niej naturalna jest ciągła walka.

Jak to zmienić?

Polskie Radio 24 – Toksyczne przyjaźnie

Polskie Radio 24 – Toksyczne przyjaźnie

Dobry przyjaciel to wartość bezdyskusyjna. Jak rozpoznać, czy przyjaźń jest zdrowa, czy zaczyna być toksyczna? Czy możliwa jest zdrowa przyjaźń w pracy? Jak dbać o przyjaźń w związku? Gośćmi „Interakcji” w Polskim Radiu 24 byli psychologowie: dr Elżbieta Zubrzycka i Adam Dębowski. Zdaniem dr Elżbiety Zubrzyckiej […]

DOBRE I ZŁE PRZYJAŹNIE W ZACHODNIOPOMORSKIM

DOBRE I ZŁE PRZYJAŹNIE W ZACHODNIOPOMORSKIM

Tydzień Bibliotek to coroczna akcja, której nieodmiennie towarzyszy promocja czytelnictwa i bibliotek. W tym roku z okazji Tygodnia Bibliotek organizowanego przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, w dniach 8-15 maja, odwiedziłam kilka bibliotek z województwa zachodniopomorskiego. Byłam między innymi w Drawsku Pomorskim, Kaliszu Pomorskim, Wierzchowie, Złocieńcu, Ostrowicach i Czaplinku.
Tematem przewodnim spotkań z młodzieżą w bibliotekach była przyjaźń. W trakcie spotkania starałam się odpowiedzieć na następujące pytania:
Czym jest przyjaźń?
Jak o nią dbać?
Jakie cechy przyjaźni są najważniejsze?
Z kim chciałabyś/chciałbyś się zaprzyjaźnić?
Czy imponują ci dzieci silne, których wszyscy się boją? A może modnie ubrane? Albo takie, które lubi pani wychowawczyni?
Na spotkaniu nie tylko ja miałam coś do powiedzenia. Przeprowadziłam przybyłą młodzieżą krótkie ćwiczenia, których celem było wskazanie czterech pożądanych i czterech niepożądanych cech u przyjaciela. Kredki i długopisy poszły w ruch. Zakreślali, skreślali, dyskutowali między sobą, ale i tak wnioski były podobne.

Według wielu, przyjaciel to osoba, która:

  • liczy się z moim zdaniem,
  • cieszy się z moich sukcesów,
  • nie rozpowiada tego, co powiem,
  • mogę liczyć na tę osobę, kiedy mam kłopoty.

Natomiast cechami wykluczającymi przyjaźń są:

  • wykorzystuje innych do swoich celów,
  • jego rodzice są bardzo ważni,
  • jest sprytny i umie innych oszukać,
  • przeklina najlepiej ze wszystkich.

Kiedy już na zakończenie mojego spotkania proponowałam przybyłym uczniom, żeby chociaż przez jeden dzień postarali się być mili dla siebie, poznać się lepiej, spojrzeć na siebie inaczej – wszyscy zgodnie odpowiadali, że nie da się, nie w ich klasie, szkole. Dlaczego? I tu zazwyczaj zapadała cisza lub nieśmiałe „po prostu, nie da się”.

„Książka pomocą w rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży”

Pod takim tytułem odbyło się spotkanie w Ośrodku Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli w Gdańsku. Wykład/warsztat dotyczył i dzieci i dorosłych, bo przecież rodzice i wychowawcy przekazują młodszym własny stosunek do ważnych spraw. Dlatego takie istotne jest, aby znaleźli czas na przemyślenie tego, co sądzą na dane […]

TOK FM rozmowa o książce „Dobre i złe przyjaźnie” z Panią Hanną Zielińską

TOK FM rozmowa o książce „Dobre i złe przyjaźnie” z Panią Hanną Zielińską

W lutym 2017 gościłam w radiu TOK FM. Z Panią Hanną Zielińską rozmawiałyśmy o przyjaźni, o moich książkach … i o tym jak być dobrym przyjacielem?        

FILIP, PUSIA I NOWY PRZYJACIEL

FILIP, PUSIA I NOWY PRZYJACIEL

FILIP, PUSIA I NOWY PRZYJACIEL - FRAGMENT

Lato się kończy, ptaki odlatują i nadchodzi piękna jesień… a zarazem okres groźnych polowań. Las staje się niebezpieczny, a życie zajączka jest zagrożone. Czy jego skrzydlata przyjaciółka będzie wiedziała, jak mu pomóc? Pojawia się jeszcze ktoś gotów ratować zajączka, ktoś, po kim nikt by się tego nie spodziewał… Nowy przyjaciel, a wraz z nim – zaskakujące zdarzenia i przygody.

“Filip, Pusia i nowy przyjaciel” to pełna ciepła opowieść o przyjaźni, poświęceniu i wierności. Uczy dzieci, na czym polega współpraca, co to jest równość, skąd bierze się złość i wzajemny szacunek.

Piękne ilustracje wykonane przez Klarę Wicenty odwołują się do świata dziecka, gdzie rzeczywistość (fotografie) przeplata się ze światem wyobraźni (bajkowe rysunki).

Filip i Pusia to bohaterowie dwóch wcześniejszych książek:

“O ZAJĄCZKU FILIPIE, KTÓRY ZE STRACHU DOKONAŁ WIELKICH CZYNÓW”, która od dwóch lat jest lekturą w klasie II szkoły podstawowej (podręcznik MEN), oraz “FILIP I BOCIANY” – fascynującej opowieści o życiu bocianów, najbardziej lubianych ptaków w Polsce.

Ta emanująca ciepłem historia o zwierzętach niesie ze sobą mądre przesłanie i przekazuje dzieciom zasady, które są istotne w codziennym życiu i znacznie ułatwiają nam, ludziom, wspólną egzystencję. 
Książeczka, podobnie jak jej poprzednia część, ma grubą, przyjemną w dotyku oprawkę i efektowną szatę graficzną, napisana jest przystępnym językiem, skierowanym do dzieci i wzbogacona pięknymi ilustracjami, stanowiącymi połączenie zdjęć i rysunków. 
Myślę, że seria książeczek o zajączku Filipie powinna się znaleźć w każdej dziecięcej biblioteczce. Polecam :). – Pani domu bloguje

W tej części poruszone zostały tematy polowań na zwierzęta, obecności człowieka w lesie i tego, ile złego może w nim wyrządzić. Autorka porusza także trudniejsze kwestie, takie jak złość, współzawodnictwo, wyśmiewanie, alkoholizm czy lęki. Wszystko z ogromnym wyczuciem i zrozumieniem młodego czytelnika. Bardzo podoba mi się w nich także wydanie (twarda okładka, dobry papier) i strona graficzna (połączenie fotografii z ilustracją). – Mali czytelnicy

DOBRE I ZŁE PRZYJAŹNIE

Gdzie szukać i jak szukać przyjaciela, aby go znaleźć na całe życie.

CHCĘ MIEĆ PRZYJACIELA. O dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem

CHCĘ MIEĆ PRZYJACIELA. O dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem

Dziecko nauczy się z tej książki, czym jest i na czym polega przyjaźń oraz czego można oczekiwać od prawdziwego przyjaciela. Dobra przyjaźń powoduje, że rosną nam skrzydła, coraz bardziej siebie lubimy.

MAŁY WIELKI PRZYJACIEL – Jak pokochałem zwierzątko, którego nikt nie lubił?

MAŁY WIELKI PRZYJACIEL – Jak pokochałem zwierzątko, którego nikt nie lubił?

Mały wielki przyjacielBohaterem tej książki jest znalezione w ogródku, na wpół dzikie zwierzątko. Z początku budzi strach i niechęć, jednak po bliższym poznaniu okazuje się niezwykłą istotką – ciekawską jak dziecko, radosną, chętną do nauki i zabawy. Zadziwia mądrością, z której korzysta cała rodzina. Wzrusza, kiedy okazuje swoje przywiązanie. Czego można się nauczyć od małego szczurka? Czy można się z nim zaprzyjaźnić?

Opowieść o szczurku podnosi na duchu i przełamuje uprzedzenia!

Dzieci od czasu do czasu stają się ofiarami agresji rówieśników. Skrzywdzone mogą się poczuć jak „nędzny szczurek”. Opowieść o małym wielkim przyjacielu zapewni im wsparcie i pomoże w chwilach zwątpienia. Przypomni każdemu dziecku, że jest wyjątkowe i ma wiele zalet, które pewnego dnia zostaną zauważone. Trzeba tylko uważnie patrzeć. 

Książka bierze udział w kampanii JA CZYTAM!

JA CZYTAM! to kampania społeczna, której celem jest rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży przez organizację w szkołach Dyskusyjnych Klubów Edukacyjnych. Kampania promuje najwybitniejsze pozycje polskiej literatury dla dzieci i młodzieży. Patronem honorowym JA CZYTAM! jest Minister Edukacji Narodowej.

Książka brała udział w Maratonie Czytelniczym organizowanym na terenie województwa pomorskiego przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku.

PATRONATY

POLECAM RECENZJE

Jak powstała książka O Zajączku Filipie?

W trakcie wykładów w Olsztynie podeszła do mnie miła pani, która powiedziała, że jest fanką pisanych przeze mnie książek dla dzieci. Co tu owijać w bawełnę, zrobiło mi się bardzo miło. Po czym okazało się, że pani jest nauczycielką, a na lekcjach etyki od lat czyta z uczniami jedną z moich książek. Uważa, że każdy pedagog i każdy rodzic powinien ją przeczytać, bo tak wiele można się z niej nauczyć i uniknąć popełniania błędów. Która to książka?

O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów

O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów

Mały zajączek, opuszczony przez swoje większe i silniejsze rodzeństwo, zaprzyjaźnia się z łabędzim dzieckiem mieszkającym na jeziorze. Dla dzieci od 6 lat

Filip i bociany – w tym roku wiosny nie będzie

Filip i bociany – w tym roku wiosny nie będzie

Filip i bociany - w tym roku wiosny nie będzie“Filip i bociany” to pełna przygód opowieść o uwielbianych przez wszystkich bocianach, a także o przyjaźni, uczciwości i wierności. Filip i Pusia zaprzyjaźniają się z bocianami mieszkającymi na wysokim gnieździe i obserwują ich życie oraz rozwój małych bocianiątek. Pouczająca książka o zacięciu przyrodniczym. Jest to także kontynuacja przygód bohaterów bestsellera “O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów”.

Zima się kończy. Wszyscy w podnieceniu oczekują wiosny. Zajączka Filipa i jego przyjaciółkę łabędzicę Pusię zadziwiają zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie. Przylatują bociany; Czy przynoszą dzieci? I czy jedzą żaby? Dlaczego w swoich wędrówkach okrążają Morze Śródziemne? Odpowiedzi na te i inne pytania szukajcie w książce!

Śliczne, pełne ciepła ilustracje, wykonane przez znaną ilustratorkę Klarę Wicenty, odwołują się do świata dziecka, gdzie rzeczywistość przeplata się ze światem wyobraźni.
Dla dzieci od 6 lat