Tag: Elżbieta Zubrzycka

Egzamin maturalny – jak się do niego przygotować?

Egzamin maturalny – jak się do niego przygotować?

  Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/93081-egzamin-maturalny-jak-sie-do-niego-przygotowac

Co wpływa na nasze reakcje emocjonalne, sposób widzenia świata i własne myśl?

Co wpływa na nasze reakcje emocjonalne, sposób widzenia świata i własne myśl?

  Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94814-co-wplywa-na-nasze-reakcje-emocjonalne-sposob-widzenia-swiata-i-wlasne-mysli

Czym jest poczucie własnej wartości i jak ją budować?

Czym jest poczucie własnej wartości i jak ją budować?

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/93083-czym-jest-poczucie-wlasnej-wartosci-i-jak-ja-budowac

Jak przełamać negatywne wzorce zachowań?

Jak przełamać negatywne wzorce zachowań?

  Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94813-jak-przelamac-negatywne-wzorce-zachowan

Co dzieje się z psychiką dziecka, kiedy zabraknie więzi z rodzicem?

Co dzieje się z psychiką dziecka, kiedy zabraknie więzi z rodzicem?

Rozmowa w oparciu o książkę  „Niska samoocena u dzieci”. Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94815-co-dzieje-sie-z-psychika-dziecka-kiedy-zabraknie-wiezi-z-rodzicem

Magia słów i jej siła w codziennym życiu – spotkanie w Pile

Magia słów i jej siła w codziennym życiu – spotkanie w Pile

Magia słów i jej siła w codziennym życiu – to temat przewodni spotkania, które odbyło się wczoraj w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej w Pile. Dziękuję wszystkim przybyłym i organizatorkom Magdalenie Gutowskiej, Krystynie Szyszko i Iwonie Bukowskiej za miłe spotkanie i wspaniałą atmosferę.

Graphic recording – notatkę wziualną z spotkania wykonała dr Danuta Kitowska.

 

 

MUNDUROWY DZIEŃ DZIECKA Z RADIEM PLUS

http://www.zwnszzp-gdansk.pl/pliki/Dzien-dziecka_ZOO.mp3

Magia słów i jej siła w życiu codziennym

Magia słów i jej siła w życiu codziennym

  Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Pile zaprasza nauczycieli, pedagogów i wychowawców na spotkanie z dr Elżbietą Zubrzycką pt. „Magia słów i jej siła w życiu codziennym”, które odbędzie się  6 czerwca 2019 r. godz. 11.00  w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile przy […]

W rodzinie niczym w dżungli. O schematach przetrwania na swoich zasadach

W rodzinie niczym w dżungli. O schematach przetrwania na swoich zasadach

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/93076-w-rodzinie-niczym-w-dzungli-o-schematach-przetrwania-na-swoich-zasadach?autoplay=true

Strach przed lataniem, pająkami, agorafobia czy lęk wysokości. Każdy z nas ma jakieś fobie. Skąd się biorą

Strach przed lataniem, pająkami, agorafobia czy lęk wysokości. Każdy z nas ma jakieś fobie. Skąd się biorą

  Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/91460-strach-przed-lataniem-pajakami-agorafobia-czy-lek-wysokosci-kazdy-z-nas-ma-jakies-fobie-skad-sie-biora

Strategie stosowane przez nałogowego kłamcę. Rozmowa w oparciu o książkę Toksyczny partner. Jak uwolnić się z niezdrowej relacji

Strategie stosowane przez nałogowego kłamcę. Rozmowa w oparciu o książkę Toksyczny partner. Jak uwolnić się z niezdrowej relacji

Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/91458-strategie-stosowane-przez-nalogowego-klamce-rozmowa-w-oparciu-o-ksiazke-toksyczny-partner-jak-uwolnic-sie-z-niezdrowej-relacji

Jak rozpoznać nałogowego kłamcę? Rozmowa w oparciu o książkę Susan Forward Toksyczny partner.

Jak rozpoznać nałogowego kłamcę? Rozmowa w oparciu o książkę Susan Forward Toksyczny partner.

 

Źródłó: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/90578-jak-rozpoznac-nalogowego-klamce-rozmowa-w-oparciu-o-ksiazke-susan-forward-toksyczny-partner-jak-sie-uwolnic-z-niezdrowej-relacji

Przewlekły ból, a terapia poznawczo-behawioralna

Przewlekły ból, a terapia poznawczo-behawioralna

Ból – według definicji Międzynarodowego Towarzystwa Badania Bólu subiektywnie przykre i negatywne wrażenie zmysłowe i emocjonalne, powstające pod wpływem bodźców uszkadzających tkankę lub zagrażających jej uszkodzeniem. Ból jest odczuciem subiektywnym, dlatego jest nim wszystko to, co chory w ten sposób nazywa. Człowiek stale odczuwający ból, nie jest w stanie […]

Egzaminy bez spiny. Stresujące testy wcale nie muszą być trudne

Egzaminy bez spiny. Stresujące testy wcale nie muszą być trudne

 

Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/88390-egzaminy-bez-spiny-stresujace-testy-wcale-nie-musza-byc-trudne

O mnie

Dr Elżbieta Zubrzycka Magister biologii (specjalizacja: biochemia); magister psychologii (specjalizacja: psychologia kliniczna); doktorat z nauk humanistycznych uzyskałam  w 1986 roku. Wykładałam w Akademii Medycznej w Gdańsku, a następnie zajmowałam się pracą terapeutyczną w Poradni Nerwic dla Dzieci w Gdańsku. Ukończyłam dwuletnie studium psychoterapii oraz liczne szkolenia w […]

SIŁA SŁÓW

SIŁA SŁÓW

Słowa mają potężną siłę. Za ich pomocą możemy porozumiewać się z drugim człowiekiem, opisywać swoje uczucia, przedmioty, sytuacje. Mówiąc dobre rzeczy, możemy sprawić komuś przyjemność, ale zdarza się, że nagle zaczynamy używać złych słów, którymi ranimy wszystkich dookoła. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego warto używać […]

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW 3.6

 

Filip wraz z przyjaciółmi przeżywa wiele przygód i staje się coraz bardziej samodzielny. Zapuszcza się w odległe rejony Wielkiego Lasu i tam dowiaduje się rzeczy, których lepiej, żeby jeszcze nie wiedział. Zaniepokojeni rodzice postanawiają nauczyć swoje zajączki dobrych słów licząc, że uchronią one ich dzieci przed złym wpływem.
Pewnego dnia Filip znika z oczu rodziny i przyjaciół. Nikt nie wie, że zajączek wpadł w pułapkę i stanął oko w oko ze swoim prześladowcą rudym lisem. Czy sobie poradzi? Kto lub co mu w tym pomoże? Przyjaciele, którzy ofiarnie go poszukują? Szczęśliwy zbieg okoliczności? A może wiara we własne możliwości wynikająca z magii dobrych słów? 

To już czwarty tom z serii przygód zajączka Filipa, napisany na prośbę dzieci, wśród których trzy poprzednie cieszyły się wielką popularnością. Poniższa seria to pełne ciepła opowieści o przyjaźni, poświęceniu i wierności, przepełnione szacunkiem do świata i miłością do przyrody. 
W dodatku „Słowo do rodziców, wychowawców i nauczycieli” autorka podpowiada, w jaki sposób wykorzystując przygody bohaterów, przekazać dzieciom ważne zasady i wartości. Zamieszczony na końcu pomysł na teatrzyk i wycinanki zwierzaków pomogą czytelnikom rozwijać wyobraźnię i wymyślać własne przygody małym przyjaciołom.

 

Każdy może uwierzyć w siebie dzięki dobrym słowom.

Nie wierzysz? Posłuchaj, czym są dobre słowa i jak potężną mają moc. 


Patronat medialny

POLECAM RECENZJE

Najgorszą ze wszystkich chorób jest negatywizm, czyli brak wiary i poczucie beznadziejności. Bardzo łatwo się nią zarazić i bez trudu można ją przekazać innym. Szczególnie rodzice powinni uważać, żeby nie uczyć jej swoich dzieciom.
Nie bez powodu mówi się, że wiara czyni cuda, a wiara we własne możliwości może odmienić losy człowieka.
Podobnie jak ocaliła małego zajączka, Filipa, bohatera serii książek o niezwykłych przyjaźniach między zwierzętami. – Bajkochłonka

Na tę publikację warto zwrócić uwagę nie tylko ze względu na ciekawą historię. Zalet znalazłam w niej naprawdę wiele! Przede wszystkim książka zawiera w sobie wiele pięknych i cennych mądrości, które z powodzeniem możemy uznać za własne. Lektura zawiera w sobie sporo tekstu, jednak jest on wyjątkowy. – Mama Tosiaczka

Piękna historia zajączka i jego przyjaciół, ukazuje, że przyjaźń nie zna granic, ale zna za to poświęcenie. Każda postać jest studium zachowań ludzkich, a ich wielobarwność alegorią społeczeństwa.
To nie tylko książka dla dzieci, ale także, a może przede wszystkim dla rodziców. Praca, pośpiech i chroniczny brak czasu, pomagają zapomnieć nam o tym co ważne.
Walczymy ze sobą, ze współpracownikami, a w końcu z własnymi dziećmi wszędzie widząc rywali. Nie bądźmy jak żółty zając. – Czytam.pl

Nie lubię książek, które kipią nadmiernym dydaktyzmem. Nie lubię książek, które mówią mi, jak powinnam wychowywać dziecko. Zwłaszcza, kiedy piszą je zagraniczni autorzy, a ich rady w niewielkim stopniu przystają do naszej rzeczywistości. W związku z tym do tej książki podeszłam bardzo ostrożnie. Z każdą kolejną stroną opowieść snuta przez Elżbietę Zubrzycką coraz bardziej mnie zaskakiwała. – Tosi mama

Mało obrazków – stanowczo stwierdza Zosia. Ale zobacz, jakie ładne – odpowiadam córce i pokazuję kolejne ilustracje w nadziei, że zmieni zdanie, bo coś mi się wydaje, że nie o ilość chodzi. Wcale nie, ten królik ma złą buzię – ripostuje Zośka i naśladuje minę jednej z postaci. Może coś go zdenerwowało – próbuję ratować sytuację, bo jestem po lekturze i wiem w czym rzecz. „Filip, lis i magia słów” to nie tylko ciekawe opowieści, których bohaterami są zwierzęta, ale spora dawka wiedzy na temat dziecka, rozumienia jego potrzeb, interpretowania zachowania i emocji towarzyszących różnym sytuacjom. Dziecko jest znakomitym obserwatorem, bacznie przygląda się temu, co się wokół niego dzieje i doskonale potrafi pewne sprawy nazwać i różne słowa zapamiętać. – Matka Polka czytająca

Lubię sięgać po książki, które pod pryzmatem wciągających, emocjonujących przygód niosą ważne przesłania. Takie właśnie historie zawarła na kartach książki Elżbieta Zubrzycka. I tak znajdziemy w niej zwierzęcą rodzinę, w której nie każdy malec przepada za porządkowaniem wspólnego gniazda. Mali czytelnicy przekonają się że warto dawać z siebie tyle ile to możliwe, bo każdy z nas ma swój udział w szczęściu wszystkich dookoła. – W naszej bajce

Autorka perfekcyjnie przekazuje wartości, które należy przekazać nie tylko dzieciom, ale które należy stosować również we własnym życiu. Używa do tego narzędzi, które przykuwają uwagę, czyli ciekawą powieść przygodową, w której nie brakuje zwrotów akcji, a już z pewnością nie brakuje bardzo optymistycznej atmosfery i pozytywnego przekazu. – Sztukater

Kolejny tom przygód zajączka Filipa jest tak samo ciekawy i wart uwagi jak poprzednie części, w książeczce znajdziemy nie tylko fascynującą opowieść o zajączku, ale również wiele mądrych rad, zasad i wartości, które są bardzo ważne w życiu dziecka. Jest to publikacja, która zarazem bawi i uczy, a w tej części szczególną uwagę zwrócono na magię dobrych słów. – Pani domu bloguje…

Książki są niesamowitym odkryciem, uczą, bawią, są przyjaciółmi. Szczególnie ważne jest czytanie dla dzieci i przez dzieci. Ważne, aby książki były mądre i pouczające. Idealnymi są napisane przez specjalistów i fachowców. Taką fantastyczną książką, z którą ostatnio się zetknęliśmy jest Filip, lis i magia słów autorstwa Elżbiety Zubrzyckiej. Bajki psychologiczne mają to do siebie, że uczą i zapewniają rozrywkę. – Świat Toli

Na początku nie dawałam tej książce wielkich szans na zadomowienie się u nas 🙂 Na pierwszy rzut oka szara, dużo teksty, mało obrazków i w dodatku napis na okładce “pomagamy w wychowaniu” – miałam mieszane uczucia. Pomyślałam jednak “no dobra, zobaczymy co tam masz w środku”. Zobaczyłam, przeczytałam i pokochałam – nie tylko ja 🙂  – Projekt Rodzina

Fajnie sięgnąć po książkę, która niesie ważne przesłanie. Jeśli jest ona okraszona emocjonującymi i jednocześnie wciągającymi przygodami to mamy odpowiedni „pakiecik” na wspólny wieczór z dzieckiem. – Pod napięciem

Czy znacie zajączka Filipa i jego najlepszą przyjaciółkę, łabędzicę Pusię? Ta dwójka nigdy się nie nudzi. Wspólnie odkrywają otaczający ich świat, uczą się wartości i zasad przydatnych w życiu. Mogą zawsze liczyć na wsparcie rodziny i na siebie nawzajem. – Ocean baśni

To książka o przyjaźni, szacunku, odwadze i zrozumieniu drugiej osoby. – Mali czytelnnicy

Ta książka jest tak mądra i wyjątkowa że powinno ją przeczytać każde dziecko, zwykłym czytaniem bajki może nabrać dobrych nawyków i nauczyć się dobrego zachowania, a przede wszystkim swojej wartości. W całej książce jest wiele mądrości, należy pomagać rodzicom, szanować innych i odnosić się do nich z szacunkiem oraz to że nie powinno dawać się przyzwolenia na wyśmiewanie się z siebie. – Pasjonatka dobrej książki

Jest sobota, sobotnie porządki pełną parą. Pełną parą również krzyki i awantury, kto ma dziś myć podłogi, a kto odkurzać, a czemu ja mam to zrobić?, a czemu on tamto robi?, a czemu on tego nie robi?. Znowu to samo!, po co mamy sprzątać?, ale ja zaraz idę do kolegi!  itp…
Opadam z sił, biorę pierwszą lepszą książkę która czeka na swoje przysłowiowe pięć minut. Siadam koło najmłodszej by wspólnie poczytać. Taki mamy codzienny rytuał by utrwalić naukę czytania… Pierwszą z brzegu książką okazała się być pt „Filip, lis i magia słów” otwieram na pierwszym opowiadaniu pt „Dlaczego Pusia nie bawi się dzisiaj z Filipem?” – Świat według moich dzieci

Uwielbiam gdy słowa czarują! Kiedy sprawiają, że świat staje się lepszy, dzięki którym możemy się czegoś nauczyć. W tej książeczce mamy prawdziwie magiczne połączenie: piękne słowa, cudowne ilustracje i życiowa mądrość. – Nie tylko różowo

Książka może mieć magiczną moc – jeśli tylko wprowadzimy w życie opisane w niej zasady pozytywnej komunikacji. Bez negatywnego wartościowania i przyklejania łatek. – Maki w Giverny

ZA ZASŁONĄ ZŁOŚCI

ZA ZASŁONĄ ZŁOŚCI

    Złość to wspaniałe potężne uczucie, które zmienia umysł i ciało. Zmuszając nas do działania, może uczynić wiele dobrego, ale też i złego. Złość bywa potrzebna lub niepotrzebna. W tych samych okolicznościach jedni się złoszczą, a inni nie. Czym jest to spowodowane? Czy nad złością […]

Dlaczego narzekamy?

Dlaczego narzekamy?

Polacy są narodem, który wiedzie prym w narzekaniu. Gdyby narzekanie było dyscypliną sportową, z pewnością wszystkie medale należałyby do nas. Narzekamy na wszystko: na pracę, na problemy ze zdrowiem, na pogodę, na jedzenie, na wykształcenie. Nie potrafimy zrezygnować z narzekania i zacząć dostrzegać dobre rzeczy, […]

Dzieci nie są złe, one po prostu nie wiedzą

Dzieci nie są złe, one po prostu nie wiedzą

Dr Elżbieta Zubrzycka: Dzieci nie są złe, one po prostu nie wiedzą

O źródłach agresji u dzieci i o tym jak można jaj zaradzić rozmawiamy z dr Elżbietą Zubrzycką, psychologiem, autorką programu „Bezpieczne dziecko”.

Radek Rakowski: Ostatnio coraz częściej jesteśmy świadkami doniesień o bardzo brutalnych zachowaniach dzieci i młodzieży – nastolatki zabijają policjanta, 15-latka zostaje zasztyletowana przez starszego kolegę. Skala przemocy, z jaką wśród młodych ludzi mamy do czynienia każe się nam zastanowić, gdzie tkwi przyczyna…

Dr Elżbieta Zubrzycka: Wychowywanie dzieci staje się coraz trudniejsze. Dzieci spotykają się z agresją we wczesnym wieku. A te, które tego samego doznały w domu od rodzeństwa, rodziców, osób najbliższych, potem powtarzają te zachowania w stosunku do słabszych. W związku z tym można powiedzieć, że biją dzieci bite, szydzą dzieci wyszydzane, wyśmiewają się z innych dzieci wyśmiewane, krytykują – dzieci krytykowane. Generalnie. Niektóre dzieci, które są wychowane na zasadzie „ty jesteś najpiękniejsza królewna i nikt nie jest piękniejszy od ciebie” też mogą być krytyczne w stosunku do innych, dlatego że są wbijane w pychę.

Co w takim razie się zmieniło? Dom rodzinny, a może szkoła?

– Nie sądzę aby domy się szczególnie zmieniły – dawniej były takie same. Jednak wpływ wychowawczy był silniejszy. Szkoła miała autorytet. Dzisiaj o nauczycielach słyszymy same złe rzeczy, a autorytet szkoły został podważony. W dodatku – co tu dużo mówić – nauczycielka mówi dzieciom, co to znaczy być uczciwym człowiekiem, że pewnych rzeczy nie godzi się robić, a potem wraca do domu, włącza telewizor i patrzy na to, co dziecko też może oglądać. W filmach, w wiadomościach, w polityce, w codziennym sposobie rozmawiania i postępowania wobec siebie dorosłych. I ona właściwie nie wie, jak ma następnego dnia iść do szkoły i powtórzyć to samo, co mówiła wczoraj. Przecież dziecku udowodniono, że to wszystko jest nieprawdą: można pomawiać, można ludzi wyśmiewać, można ich okłamywać i to się wszystko mieści w ramach wolności słowa, dopuszczalnego sposobu zachowania. Dorośli dają dziecku przykład na co dzień w mediach, że te prawdy, których my uczymy w rodzinach czy szkołach to oczywista nieprawda, bo życie płynie inaczej. Dawniej tak nie było.

Czyli jednak winne są mass-media…

Ilość przemocy, która płynie z monitora, z telewizora, z radia, z gier jest tak duża, że nie wyobrażam sobie, żeby psychika człowieka było do tego przygotowana. Silnych ludzi, przygotowanych – tak. Ale mnóstwo z nas wychowuje się w rodzinach, gdzie rodzice nie bardzo radzą sobie ze sobą. W związku z tym coraz trudniej szkole jest korygować tego typu zachowania. Trzeba pamiętać, że i nauczyciele mają coraz mniej praw wobec uczniów.

Kiedyś było lepiej?

Były pewnego rodzaju normy, o których wiedzieliśmy, że powinniśmy ich przestrzegać. Dziś te normy się rozmyły. Wszystko jest niesłychanie relatywne i dzieci trzeba od początku uczyć. To, co my wydajemy w naszych książkach, to są podstawowe zasady współżycia między ludźmi, podstawowe informacje na temat tego, co to jest szacunek do siebie samego, szacunek do innych ludzi, w jaki sposób szacunek wyznacza sposób postępowania wobec siebie, wobec innych oraz oczekiwania jak inni będą postępowali wobec nas. Te rzeczy się rozmyły.

Jak jesteśmy dorosłymi, to te rzeczy wiemy. Ale jak przychodzi do zdefiniowania, gdzie jest granica zabawy, a zaczyna się przemoc, co to jest przyzwoite zachowanie, kiedy wolno donosić, a kiedy to jest skarżypyctwo. Bardzo trudno jest tę granicę wyznaczyć. A ponieważ ludzie zalani są informacjami przekraczającymi te granice, wobec tego dzieci trzeba uczyć tych rzeczy na nowo, i to bardziej niż pokolenie czy dwa pokolenia temu.

Czy w takim razie taka reedukacja dzieci jest w ogóle możliwa?

Kiedy rozmawiamy z nauczycielami wynika, że jeżeli przerobią z dziećmi w klasach kilka książek: „Nie lubię łaskotek”, „Powiedz komuś”, „Słup soli”, „Śmierdzący ser”, to widzą zmniejszenie – widoczne gołym okiem – ilości agresji w klasie. I to jest rzecz, która mnie buduje, cieszy, że ten program stworzyliśmy. Mam takie informacje od nauczycieli z Olsztyna, Katowic i z Wrocławia. Oni widzą, że dzieci potrzebują reguł.

Dzieci nie są złe, one po prostu nie wiedzą. My im musimy przekazać wiedzę, pokazać, że wyśmiewanie się boli drugą osobę. Nawet jeżeli ona się z tego śmieje, to tylko ukrywa swój ból. Jeśli ktoś dręczy drugiego, a ty nic nie robisz, to tak naprawdę wspierasz tego dręczyciela. Jeżeli dołączasz do grupy dzieci, żeby się z kogoś wyśmiewać, to tracisz swój szacunek do innych, bo nie myślisz własną głową. Jest bardzo wiele rzeczy, które można dzieciom wytłumaczyć i pokazać w prosty sposób, a one to rozumieją. Często dzieci rozumieją bardzo trudne rzeczy bardzo wcześnie.

Czego dzieci mogą się więc nauczyć z książek z programu „Bezpieczne dziecko”?

Tam są konkretne przykłady – w „Powiedz komuś” jest nauka, że świat, ludzie nauka i ciało wymagają szacunku. Wobec tego które zachowania wskazują na brak szacunku? Tam są po prostu konkretne przykłady – jeśli ktoś tak się zachowuje – to powiedz o tym komuś! Tak nie może być, to jest brzydkie, trzeba ingerować. Jeżeli wobec ciebie ktoś się tak zachowuje – to jest niedopuszczalne, idź po pomoc. W sytuacjach instynktownych niejasności, niepewności, zagubienia, przestraszenia – człowiek milczy, wycofuje się. Tak robią dorośli i dzieci. A właśnie w takich sytuacjach trzeba się odezwać i iść do świata po pomoc.

W następnej części rozmowy dr Elżbietą Zubrzycką rozmawiać będziemy o przemocy w szkole i jak rodzice mogą złe zachowania w szkole zdiagnozować i jak powinni zareagować.

dr Elżbieta Zubrzycka – założycielka Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, autorka wielu bestsellerowych książek o charakterze edukacyjnym i twórczyni programu Bezpieczne Dziecko.

http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/dr-elzbieta-zubrzycka-dzieci-nie-sa-zle-one-po-prostu-nie,2909594,art,t,id,tm.html 2015-01-11

Złość u dzieci

Złość u dzieci

Skąd się bierze? Czy różni się od złości dorosłych? Jak nad nią zapanować?

Depresja u dzieci

Depresja u dzieci

Depresja. Jakie są jej przyczyny? Jak się objawia u dzieci, a jak u nastolatków?

DOBRE I ZŁE PRZYJAŹNIE W ZACHODNIOPOMORSKIM

DOBRE I ZŁE PRZYJAŹNIE W ZACHODNIOPOMORSKIM

Tydzień Bibliotek to coroczna akcja, której nieodmiennie towarzyszy promocja czytelnictwa i bibliotek. W tym roku z okazji Tygodnia Bibliotek organizowanego przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, w dniach 8-15 maja, odwiedziłam kilka bibliotek z województwa zachodniopomorskiego. Byłam między innymi w Drawsku Pomorskim, Kaliszu Pomorskim, Wierzchowie, Złocieńcu, Ostrowicach i Czaplinku.
Tematem przewodnim spotkań z młodzieżą w bibliotekach była przyjaźń. W trakcie spotkania starałam się odpowiedzieć na następujące pytania:
Czym jest przyjaźń?
Jak o nią dbać?
Jakie cechy przyjaźni są najważniejsze?
Z kim chciałabyś/chciałbyś się zaprzyjaźnić?
Czy imponują ci dzieci silne, których wszyscy się boją? A może modnie ubrane? Albo takie, które lubi pani wychowawczyni?
Na spotkaniu nie tylko ja miałam coś do powiedzenia. Przeprowadziłam przybyłą młodzieżą krótkie ćwiczenia, których celem było wskazanie czterech pożądanych i czterech niepożądanych cech u przyjaciela. Kredki i długopisy poszły w ruch. Zakreślali, skreślali, dyskutowali między sobą, ale i tak wnioski były podobne.

Według wielu, przyjaciel to osoba, która:

  • liczy się z moim zdaniem,
  • cieszy się z moich sukcesów,
  • nie rozpowiada tego, co powiem,
  • mogę liczyć na tę osobę, kiedy mam kłopoty.

Natomiast cechami wykluczającymi przyjaźń są:

  • wykorzystuje innych do swoich celów,
  • jego rodzice są bardzo ważni,
  • jest sprytny i umie innych oszukać,
  • przeklina najlepiej ze wszystkich.

Kiedy już na zakończenie mojego spotkania proponowałam przybyłym uczniom, żeby chociaż przez jeden dzień postarali się być mili dla siebie, poznać się lepiej, spojrzeć na siebie inaczej – wszyscy zgodnie odpowiadali, że nie da się, nie w ich klasie, szkole. Dlaczego? I tu zazwyczaj zapadała cisza lub nieśmiałe „po prostu, nie da się”.

SEKRETY MICHAŁA – Czasem pozory mylą

SEKRETY MICHAŁA – Czasem pozory mylą

To książka o chłopcu, który został dręczycielem, a był to sposób na radzenie sobie z lękiem i problemami w domu. Ostatecznie rodzice i nauczyciele pomogli mu wyswobodzić się z tej niszczącej roli.

DOBRE I ZŁE SEKRETY

DOBRE I ZŁE SEKRETY

W niezrozumiałych, niejasnych sytuacjach dzieci milczą. Boją się lub nie znajdują słów, by poprosić o pomoc. Niekiedy dochowywanie tajemnicy może być niebezpieczne. Mówić czy nie?

MARUDEK I POGODEK NA WAKACJACH, czyli jak być szczęśliwym

MARUDEK I POGODEK NA WAKACJACH, czyli jak być szczęśliwym

MARUDEK I POGODEK 3,6

 

„Marudek i Pogodek” to opowieść o dwóch chłopcach sędzających razem pełne przygód wakacje. Bohaterowie prezentują dwa skrajne podejścia do życia: bardzo ostrożne i bardzo odważne. W czasie licznych przygód popadają w tarapaty. Na własnej skórze doświadczają, że każda postawa ma swoje dobre i złe strony. Nie należy bagatelizować niebezpieczeństw, ale też nie można ich wymyślać. Książka ma na celu nauczenie dziecka zaufania do siebie i swoich sądów, dzięki czemu będzie ono mniej podatne na niemądry wpływ kolegów i koleżanek.

Celem książki jest pokazanie, że to, czy jesteśmy szczęśliwi czy nieszczęśliwi, w dużym stopniu zależy od nas i od naszego sposobu myślenia.

LEKTURA DO KLASY III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

Z książki wynika, że najważniejsze jest to by znaleźć złoty środek. Nie jest dobre przesadzać, ani w jedną, ani w drugą stronę. A do szczęścia potrzebna jest zarówno zabawa jak i ostrożność. – Książeczki synka i córeczki

Fabuła książki jest lekka i przyjemna – opowiada o egzotycznych wakacjach dwóch chłopców i ich rodzin. Marudek – to mały pesymista, nadmiernie przezorny i lękliwy, często wykorzystujący swoje „strachliwe” nastawienie z powodu lenistwa, Pogodek – urodzony optymista, wulkan energii i niestety niezbyt roztropny chłopiec, zbyt często „zrobi, zanim pomyśli”. Ta z goła odmienna para, rozpoczyna swoją przygodę podczas wspólnych rodzinnych wakacji w odległym, ciepłym kraju. – W roli mamy

 

MAŁY WIELKI PRZYJACIEL – Jak pokochałem zwierzątko, którego nikt nie lubił?

MAŁY WIELKI PRZYJACIEL – Jak pokochałem zwierzątko, którego nikt nie lubił?

Czego można się nauczyć od małego szczurka? Czy można się z nim zaprzyjaźnić? Zadziwia mądrością, z której korzysta cała rodzina. Wzrusza, kiedy okazuje swoje przywiązanie.

Spotkanie z młodzieżą „Motywacja do zmiany” w bibliotece Planeta 11 w Olsztynie

Spotkanie z młodzieżą „Motywacja do zmiany” w bibliotece Planeta 11 w Olsztynie

Miała dzisiaj bardzo przyjemne spotkanie z młodzieżą w bibliotece multimedialnej Planeta 11 w Olsztynie. Niezwykle miłe i ciekawe było usłyszeć jak mądre i głębokie przemyślenia maja młodzi ludzie.

Jak powstała książka O Zajączku Filipie?

Jak powstała książka O Zajączku Filipie?

Pewnego dnia na początku grudnia wyjechałam razem z moim dzieckiem w ważnych sprawach na Kaszuby. Jest to malowniczy region usiany jeziorami, wzgórkami i lasami. Minęłam miasteczko Żukowo i nagle świat stał się zupełnie biały, jakby był zrobiony z cukru. Drzewa, trawy, trzciny wokół okolicznych jezior i stawów pokrywała cieniutka warstwa ni to śniegu, ni to lodu. Szreń rzadko zdarza się na naszych terenach, a nad samym morzem, choć mam już sporo lat, nie pamiętam, bym kiedykolwiek widziała to piękne zjawisko. Mój jedenastoletni synek był nie mniej zdumiony i zauroczony ode mnie.

Zawsze wożę w samochodzie aparat fotograficzny, więc teraz mogłam po niego sięgnąć. Jadąc wypatrywaliśmy pięknych widoków i robiliśmy im zdjęcia. Wybiegaliśmy w boczne leśne ścieżki, sfotografowaliśmy okolice jeziora i stojący nad nim dom naszych znajomych. Potem w książce zyskał miano „domu strasznego człowieka”.

W drodze powrotnej, zaproponowałam dziecku, byśmy spróbowali wymyślić bajkę, którą zilustrują wykonane wcześniej zdjęcia. Nasunęło mi się wspomnienie zdarzenia z Krakowa, szeroko opisywanego niegdyś w mediach. Pewnej nocy przyszedł mróz i Wisła szybko pokryła się lodem. Łabędzie śpiące na wodzie wmarzły piórami w lód i nie mogły wydostać się z pułapki. Zginęłyby, gdyby nie uważni ludzie, którzy zorganizowali pomoc i ostrożnie wyrąbali je z rzeki wraz z lodowym kołnierzem. Umieszczone w cieple i nakarmione, wycieńczone ptaki uwolniły się z czasem z topniejącego lodu. Łabędź wmarznięty w lód! To będzie punkt kulminacyjny opowieści! Dalsze pomysły nasuwały się już niemal same.

Przez wiele lat pracowałam terapeutycznie z dziećmi i rodzinami, więc zależało mi, żeby w opowiadaniach ująć różne wskazówki i zasady życiowe dla dzieci, które pomogą rodzicom w wychowaniu. W świecie nas otaczającym media, filmy i gry zbyt często psują to, co dobrzy rodzice wpajają swoim pociechom. Ponieważ mediami sterują wyniki oglądalności, więc zaspokajają one najprostsze instynkty, wciągają widza w przemoc i zło (ciekawe, że dzieje się tak, choć w dwóch różnych badaniach 68% – 70% respondentów wyrażało protest przeciwko treściom pełnym przemocy).

Przygody Filipa i Pusi stanowią antidotum, bohaterowie książki kierują się zapomnianymi już chyba wartościami. Uczą małych czytelników, jak być dobrym, uczciwym i jak się pięknie przyjaźnić.

MAREK – chłopiec, który miał marzenia

MAREK – chłopiec, który miał marzenia

Marek, chłopiec, który miał marzenia” to frapująca książka, w której wielki polski podróżnik Marek Kamiński opowiada o swoim dzieciństwie. Lektura do 3 klasy

O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów

O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów

Mały zajączek, opuszczony przez swoje większe i silniejsze rodzeństwo, zaprzyjaźnia się z łabędzim dzieckiem mieszkającym na jeziorze. Dla dzieci od 6 lat