Tag: Elżbieta Zubrzycka

Jak pomóc dziecku, gdy rodzina przechodzi kryzys? LIVE

Jak pomóc dziecku, gdy rodzina przechodzi kryzys? LIVE

Już w najbliższy czwartek 21 stycznia 2021, o godzinie 19 zapraszam na LIVE na profilu Juniorowo – portalu, w którym każdy rodzic i nauczyciel znajdzie pomocną i praktyczną wiedzę na temat dzieci w wieku szkolnym – od pierwszaka do nastolatka. Rozmowę na temat „Jak pomóc 

Jak wspierać dziecko w rozpadającej się rodzinie?

Jak wspierać dziecko w rozpadającej się rodzinie?

(Fot. Pixabay/VVVladimirVVV)     Źródło:https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/117721-jak-wspierac-dziecko-w-rozpadajacej-sie-rodzinie

Jak pomóc dzieciom, kiedy rodzina jest w rozpadzie cz.1

Jak pomóc dzieciom, kiedy rodzina jest w rozpadzie cz.1

Dzieci przeżywają szok, dowiadując się o rozwodzie rodziców. Rozpada się ich świat, a wyobraźnia podsuwa najstraszniejsze scenariusze dotyczące przyszłości. Wspomnienie tego dnia jest żywe i przykre nawet dziesiątki lat później. Dzieci nie zapominają, a wiele z nich nigdy nie zaakceptuje rozstania rodziców i będzie miało żal do obojga, Jak pomóc dzieciom przygotować się do nadchodzących w ich życiu zmian? Jak wspierać i chronić najmłodszych?

 

Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/117135-jak-pomoc-dzieciom-kiedy-rodzina-jest-w-rozpadzie-cz-1

Przetrwać burzę Jak pomóc dziecku, gdy jego rodzina przechodzi kryzys?

Przetrwać burzę Jak pomóc dziecku, gdy jego rodzina przechodzi kryzys?

Życie nie zawsze układa się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Rodziny przechodzą różne kryzysy, rodzice nie potrafią się porozumieć. Czasami dochodzi do rozstania, które jest zawsze trudnym i bolesnym doświadczeniem dla całej rodziny. Książka Przetrwać burzę pomoże młodym i dorosłym czytelnikom łagodniej przetrwać kryzys.

Jak podejść do matury w czasie pandemii? Dr Elżbieta Zubrzycka: „Maturzysta powinien odłączyć się od tego, czym jesteśmy bombardowani”

Jak podejść do matury w czasie pandemii? Dr Elżbieta Zubrzycka: „Maturzysta powinien odłączyć się od tego, czym jesteśmy bombardowani”

Jeżeli system edukacji ma przygotować uczniów do egzaminu, to musi zapewnić im odpowiednie warunki do nauki. Tych warunków nie zapewniono – mówi dr Elżbieta Zubrzycka, psychologi i pisarka, założycielka Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego. – Pokazujmy uczniom ich potencjał, możliwości, obudźmy wiarę w siebie i powtarzajmy, że 

Koronawirus „ukradł” nam święta? Wiele osób doceni spokój i bliskość. Rozmowa z psychologiem Elżbietą Zubrzycką

Koronawirus „ukradł” nam święta? Wiele osób doceni spokój i bliskość. Rozmowa z psychologiem Elżbietą Zubrzycką

Zapętlamy się w kieracie ciągłego myślenia o jednym i tym samym. Dlatego trzeba zmusić się do wyjścia z tego stanu. Zająć umysł czymś innym, zacząć myśleć dobrymi słowami – mówi psycholog Elżbieta Zubrzycka.

Koronawirus nie tylko „ukradł” nam święta, ale jeszcze skazał na lęki i samotność w tym czasie. Jak żyć pani psycholog?
Koronawirus rzeczywiście zmienił sposób, w jaki będziemy te święta spędzać. Ale to nie jest tylko zła zmiana. Są też dobre strony tej sytuacji…

To znaczy?
Wiele osób doceni nowość – spokój. Szczególnie ci, którzy nie muszą zdalnie pracować i których życie nie zostało wywrócone do góry nogami. Należę do tej grupy. I przyznam, że od czasu… kiedy poszłam do przedszkola, nie miałam w sobie takiego luzu jak teraz. Budzę się rano bez pośpiechu… Poza tym ludzie w rodzinach zbliżają się do siebie, odnawiają znajomości i przyjaźnie.

Albo też się oddalają.
Tak również się dzieje. Niekiedy zmuszani do bliskości, odskakujemy od siebie. Odebrano nam ścieżki obchodzenia się dookoła. Pewnie będzie przez to więcej rozwodów. Kiedyś terapeuci skonfliktowanym małżonkom proponowali jako terapię: jedźcie na wspólne wakacje. I albo potem małżonkowie wracali razem, wzmocnieni, albo już osobno.

Wiele rodzin „demolują” teraz lęki nie tylko o zdrowie, ale o pracę, pieniądze.
Koronawirus jest powodem dużego napięcia i drażliwości, które nasilają konflikty, także te wynikające z wymuszonej bliskości na małej przestrzeni. Jednak wspólne przebywanie może też pozwolić lepiej się poznać, zbliżyć, dowiedzieć czegoś więcej o sobie. O ile mniej mówimy, a więcej słuchamy.

Czy można w sobie uruchomić pozytywne myślenie, które przesłoni te nasze lęki?
Mówi się, że w człowieku mieszkają dwa zwierzaki – jeden to lęk, a drugi to radość. Który zwierzak w nas jest większy i silniejszy? Ten, którego karmimy.

To od nas w dużym stopniu zależy, czy będziemy szukać negatywnych informacji i karmić tego swojego zwierza pełnego strachu, czy też wyszukiwać dobre informacje, karmiąc w sobie wiarę, zaufanie i optymizm życiowy. To czas, który wymaga wzięcia sprawy w swoje ręce.

Jak to zrobić?
Wiele osób ogarnia pewien paraliż, ponieważ jesteśmy bombardowani złymi wiadomościami. Jest ich tak dużo, że aż stają się niewiarygodne. Zarazem trudno się od nich oderwać. 

Uzależniliśmy się od szukania informacji o koronawirusie.
Bo tak pracuje nasz umysł – chce więcej tego samego. W lęku szukamy informacji, mając złudne poczucie, że w ten sposób będziemy mieć sytuację pod kontrolą. Te informacje są złe, niepokój rośnie… Zapętlamy się w kieracie ciągłego myślenia o jednym i tym samym. Dlatego trzeba zmusić się do wyjścia z tego stanu. Zająć umysł czymś innym, zacząć myśleć DOBRYMI SŁOWAMI. O każdej rzeczy można powiedzieć coś złego i dobrego. Wyobraźmy sobie życiorys napisany negatywnymi słowami, np. że coś zepsułem, jestem nieudacznikiem albo pozytywnymi: starałem się, włożyłem dużo wysiłku, byłem cierpliwy, pracowity. Powstają dwa zupełnie inne obrazy człowieka. Tak samo dzieje się z odbiorem rzeczywistości. Wyrwijmy się z negatywnego myślenia.  
 
W jaki sposób?
Zmieńmy nastawienie. W internecie jest mnóstwo wykładów na każdy potrzebny temat: jak być szczęśliwym, wesołym, jak radzić sobie z lękami. Wiele pozytywnych osób mówi dobre i piękne rzeczy o życiu. Warto po takie opowieści sięgać, bo wtedy i my zaczniemy myśleć w inny sposób. Wiem, że zrezygnowanie z negatywizmu wymaga wysiłku.

Pamiętajmy jednak, że dobre myśli wywołują przyjemne uczucia. Na myśli mamy wpływ, to my je wybieramy. Zrobimy coś dla siebie, a także staniemy się milsi dla innych. To się wszystkim opłaci!

Kiedy jest nam ciężko albo się boimy, trudno zabrać się do nauki czegoś nowego.
To prawda, ale odwrócenie uwagi uwalnia od paraliżującego lęku, przynosi ulgę. Narysujmy NAJPIĘKNIEJSZY dzień w życiu, namalujmy wiosnę za oknem, rano zaplanujmy mały DOBRY uczynek dla świata, wieczorem zapiszmy, co DOBREGO wydarzyło się dzisiaj. Zróbmy to, na co zawsze brakowało czasu: śpiewajmy, uczmy się gry na gitarze, powtórzmy 3 słówka z angielskiego…

Oglądajmy POGODNE filmy, słuchajmy WESOŁEJ muzyki, odetnijmy się od narzekaczy. Śmiejmy się! W chwilach, kiedy ogarnia nas fala szczęścia czy radości – postarajmy się przedłużyć to uczucie do 10 sekund, inaczej po 2-3 zniknie. W ten sposób uczymy nasz umysł zauważać dobre i szczęśliwe momenty i na nich się koncentrować. Każdy znajdzie swój sposób odpowiedni dla siebie. Ale zmieńmy coś w naszym życiu.

A jeśli nie możemy pojechać na święta do kogoś bliskiego, z kim jesteśmy bardzo mocno związani?
To zamiast lamentować, pomyślmy raczej, że to jedyne takie święta. Więcej podobnych nie będzie. I że dzięki takiej sytuacji dowiadujemy się, co jest dla nas naprawdę ważne, a co jest nawykiem.
Czy koronawirus przewartościuje nasze życie?
Taką mam nadzieję. Widzimy, jak wiele dobra dzieje się wokół nas. Ile inicjatyw wzajemnej pomocy się pojawiło! Uczymy się liczyć na siebie nawzajem i współpracować.

Doceniamy nareszcie ludzi za ich uczynki: anonimowych pracowników służby zdrowia, którzy dla nas narażają swoje życie. Darczyńców, wolontariuszy, uprzejmość i uśmiech na ulicy. Zaczynamy zauważać, że popularność nie jest taką wartością, jaką dawniej jej przypisywaliśmy. Co wnosi, kiedy źle się dzieje? Naprawdę ważne jest to, co się robi dla innych.

Być może odwrócimy się od mediów pokazujących głównie zło. Przecież doświadczamy tego ludzkiego pospolitego ruszenia, wzajemnej pomocy, solidarności, wspólnoty. Doceniamy bliskość i spokój. Tak, to przewartościowuje życie.  

Materiał oryginalny: Koronawirus „ukradł” nam święta? Wiele osób doceni spokój i bliskość. Rozmowa z psychologiem Elżbietą Zubrzycką – Dziennik Bałtycki

DZIEŃ BABCI

DZIEŃ BABCI

Co otrzymaliśmy najcenniejszego od naszych babć? Co chcielibyśmy dać naszym wnukom? Tak jak my, te dzieci spotkają się z krytyką, wyśmiewaniem, porównywaniem z innymi, z nieakceptacją dla indywidualności i badania otaczającego świata, do czego popycha ciekawość. Będą się wbrew potrzebom i fizjologii dostosowywać się do 

Świat jest taki ciekawy!

Świat jest taki ciekawy!

Na spacerze czteroletnia dziewczynka wspina się na górę kamieni. Mama przestrzega: – Nie skacz po mokrych kamieniach, bo się poślizgniesz i spadniesz! Dziecko nie słucha. Kilka razy się potyka, ale to nie powstrzymuje go przed podejmowaniem dalszych prób. W końcu osuwa się z wysoka i 

Wstrętna bransoletka! Nie umiesz rysować!

Wstrętna bransoletka! Nie umiesz rysować!

Czy dziewczynka nadal będzie radośnie się rozwijać stawiając sobie coraz większe wymagania, zadowolona z siebie i z efektów swojego działania?  

Kiedy doświadczy krytyki i wyśmiewania, które wypełnią jej umysł negatywnymi opiniami o sobie? Te nieprawdziwe negatywne opinie wrosną w umysł i wkrótce zostaną uznane przez dziewczynkę za własne, zasłużone przekonania na swój temat. Bo jak dziecko ma odróżnić pomocną krytykę od głupiego negatywizmu? Słuszne uwagi od lękowego szukania dziury w całym? Skąd ma wziąć odporność na dokuczanie i wyśmiewanie?

My, dorośli, też kiedyś byliśmy dziećmi. Dopiero teraz, na terapii, uczymy się, że złe opinie o sobie nie są naszymi opiniami! Trudno nam w to uwierzyć, przecież od zawsze wiemy o sobie te różne okropne rzeczy. Tak, od małego krytykowano nas i ośmieszano lub przeciwnie, usuwano pyłki sprzed stóp i nie stawiano żadnych wymagań, więc teraz czujemy się wadliwi i nie radzimy sobie z codziennymi życiowymi zadaniami. Dajemy sobie skakać innym po głowie lub szukamy złudnej siły w arogancji i złości.

Nasza bohaterka spędza wakacje na wsi z rodziną. Uwielbia swego 3 lata starszego kuzyna i chodzi za nim krok w krok, jest mu całkowicie podporządkowana, więc on często się z nią bawi w swoje ulubione gry.

Pewnego dnia przyjeżdża w odwiedziny rówieśniczka chłopca, koleżanka z klasy. Chce bawić się sama z ulubionym kolegą i zamierza być jedyną gwiazdą zbierającą uwagę wszystkich dookoła. Dostrzega w małej dziewczynce konkurentkę. Zaczyna się prześladowanie. Nie bawimy się z nią! Głupia jesteś i za mała, żeby się z nami kąpać w jeziorze! Co ty masz na ręku? Jaka wstrętna bransoletka!

Zasmucone dziecko idzie do mamy i pod jej opieką w swoim pokoju zaczyna rysować. Wkrótce przybiega siedmiolatka, a widząc rysunek woła:

– Ty nie umiesz rysować! Co za bazgroły! – i śmieje się szyderczo.

Mama bierze dziewczynkę w obronę:

– Kiedy byłaś w jej wieku, też tak rysowałaś. To są bardzo ładne rysunki. A teraz wyjdź stąd! 

Siedmiolatka niechętnie wychodzi i nie ma poczucia, że coś w jej zachowaniu było niewłaściwego. Nie powstrzymuje jej nawet obecność mamy dręczonego dziecka. Nawykła widocznie do wyśmiewania się i poniżania innych. Gdzie się tego nauczyła?

Czy dzieci w klasie tak się zachowują? Jako liderka musi zdominować innych negatywizmem?

Czy rodzice krytycznie ją oceniają? Może sami panicznie boją się krytyki, bo są uzależnieni od opinii zewnętrznej, dlatego żądają, by była najlepsza? Może uważają, że agresja pomoże jej w życiu?

A może jest im wszystko jedno, jak się zachowuje, byle nie zajmowała ich swoją osobą?  

Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci.

Problem w tym, że obawa przed wyśmianiem, krytyką, kompromitacją, wstydem jest podłożem bardzo powszechnych chorób u osób dorosłych (agorafobia, lęk społeczny, depresja), a także kontroluje nasze życie codzienne. Obawa ta wpływa na codzienne decyzje i zachowania.

Uzależnienie od opinii zewnętrznej – żeby nie wypaść źle albo żeby wypaść dobrze – pociąga za sobą wiele zaskakujących decyzji, w tym finansowych (np. za drogie i na pokaz: ciuchy, samochód, mieszkanie, wakacje, gadżety…). Żyjemy dla innych, ale to nie oni spłacają nasze kredyty. 

Fasada staje się ważniejsza niż wnętrze. Wywieranie wrażenia istotniejsze niż uczynki. Dziecko staje się warte miłości wtedy, gdy zdobi i dostarcza poczucia wartości.

Obawa przed śmiesznością sięga mackami daleko: hamuje rozwój nauki, pozwala kontrolować jednostki, grupy i społeczeństwa, narzuca ciasne normy wszystkim obywatelom.

A my, kiedyś wyśmiani, krytykowani, poniżani – serwujemy to samo naszym dzieciom. I tak to się ciągnie przez pokolenia, przez tysiąclecia. Może warto obudzić się i przestać?

Wyśmiewanie boli. Używając go jak bata można kontrolować ludzi. Trzeba tylko im powiedzieć, co jest śmieszne.

Kiedy człowiek się śmieje? Gdy jest zaskoczony.

Kto więc się śmieje najczęściej? Ci, których łatwo byle czym zaskoczyć: O! Kuba się przewrócił! Asi spadł piórnik z ławki! Janek się przejęzyczył! Ola się pomyliła!

Wyśmiewają się ludzie o wąskich horyzontach.

Lepiej wyśmiać innych, zanim oni nas wyśmieją. U podłoża tej obrony leży lęk.

Czyli lęk i ciasne umysły – to one nas kontrolują. Może warto przestać się nimi przejmować?

Czas przestać obawiać się ośmieszenia.

Jak radzić sobie z narastającą złością i rodzącą się nienawiścią?

Jak radzić sobie z narastającą złością i rodzącą się nienawiścią?

  Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/103203-jak-radzic-sobie-z-narastajaca-zloscia-i-rodzaca-sie-nienawiscia

Hejt i nienawiść – znak współczesności?

Hejt i nienawiść – znak współczesności?

Źródłó:https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/103202-hejt-i-nienawisc-znak-wspolczesnosci

O sposobach radzenia sobie z zajadaniem emocji

O sposobach radzenia sobie z zajadaniem emocji

 

Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/102653-o-sposobach-radzenia-sobie-z-zajadaniem-emocji

„Jesteśmy społeczeństwem, które niszczy swoją młodzież”

„Jesteśmy społeczeństwem, które niszczy swoją młodzież”

Szacuje się, że w Polsce co trzeci nastolatek doświadcza objawów depresji. Na antenie Radia Opole, w programie „Ze zdrowiem Ci do twarzy” rozmawiałyśmy z Panią Katarzyną Zawadzką, o wpływie szkoły i domu na zachowanie młodych ludzi i w jakim stopniu przyczyniają się do powstawania zburzeń 

Pożegnanie z wagą. „Tycie zaczyna się od głowy”

Pożegnanie z wagą. „Tycie zaczyna się od głowy”

Źródło”https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/102652-pozegnanie-z-waga-tycie-zaczyna-sie-od-glowy

Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci?

Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci?

Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/102647-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-smierci

Kontrolować emocje czy dać im upust, czyli o tym, jak dalece nasze myśli nie są nasze

Kontrolować emocje czy dać im upust, czyli o tym, jak dalece nasze myśli nie są nasze

 

Błędy w myśleniu a widzenie świata. Rozmowa z psycholog dr Elżbietą Zubrzycką

Błędy w myśleniu a widzenie świata. Rozmowa z psycholog dr Elżbietą Zubrzycką

  Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/100329-bledy-w-mysleniu-a-widzenie-swiata-rozmowa-z-psycholog-dr-elzbieta-zubrzycka

Stres a odporność psychiczna

Stres a odporność psychiczna

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/99220-stres-a-odpornosc-psychiczna

Magia słów i jej siła w codziennym życiu – spotkanie w Pile

Magia słów i jej siła w codziennym życiu – spotkanie w Pile

Magia słów i jej siła w codziennym życiu – to temat przewodni spotkania, które odbyło się wczoraj w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej w Pile. Dziękuję wszystkim przybyłym i organizatorkom Magdalenie Gutowskiej, Krystynie Szyszko i Iwonie Bukowskiej za miłe spotkanie i wspaniałą atmosferę. Graphic recording – notatkę 

Czym jest głęboka więź z rodzicami i jakie „profity” daje ona w dorosłym życiu?

Czym jest głęboka więź z rodzicami i jakie „profity” daje ona w dorosłym życiu?

Rozmowa w oparciu o książkę „Niska samoocena u dzieci”.

Źródło: Radio Gdańsk

MUNDUROWY DZIEŃ DZIECKA Z RADIEM PLUS

http://www.zwnszzp-gdansk.pl/pliki/Dzien-dziecka_ZOO.mp3

Magia słów i jej siła w życiu codziennym

Magia słów i jej siła w życiu codziennym

  Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Pile zaprasza nauczycieli, pedagogów i wychowawców na spotkanie z dr Elżbietą Zubrzycką pt. „Magia słów i jej siła w życiu codziennym”, które odbędzie się  6 czerwca 2019 r. godz. 11.00  w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile przy 

Co dzieje się z psychiką dziecka, kiedy zabraknie więzi z rodzicem?

Co dzieje się z psychiką dziecka, kiedy zabraknie więzi z rodzicem?

Rozmowa w oparciu o książkę  „Niska samoocena u dzieci”.

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94815-co-dzieje-sie-z-psychika-dziecka-kiedy-zabraknie-wiezi-z-rodzicem

Egzamin maturalny – jak się do niego przygotować?

Egzamin maturalny – jak się do niego przygotować?

  Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/93081-egzamin-maturalny-jak-sie-do-niego-przygotowac

Co wpływa na nasze reakcje emocjonalne, sposób widzenia świata i własne myśl?

Co wpływa na nasze reakcje emocjonalne, sposób widzenia świata i własne myśl?

  Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94814-co-wplywa-na-nasze-reakcje-emocjonalne-sposob-widzenia-swiata-i-wlasne-mysli

Jak przełamać negatywne wzorce zachowań?

Jak przełamać negatywne wzorce zachowań?

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/94813-jak-przelamac-negatywne-wzorce-zachowan

Co rysunek dziecka mówi o nim psychoterapeucie cz. 2?

Co rysunek dziecka mówi o nim psychoterapeucie cz. 2?

Rozmowa w oparciu o książkę „Rysunek w psychoterapii” autorstwa Geralda D. Ostera i Patricii Gould. Źródło: Radio Gdańsk

Analiza psychologiczna dziecka i jego rozwoju na podstawie rysunku

Analiza psychologiczna dziecka i jego rozwoju na podstawie rysunku

Rozmowa w oparciu o książkę Patricii Gould i Geralda D. Ostera „Rysunek w psychoterapii”. Źródło: Radio Gdańsk

Czym jest poczucie własnej wartości i jak ją budować?

Czym jest poczucie własnej wartości i jak ją budować?

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/93083-czym-jest-poczucie-wlasnej-wartosci-i-jak-ja-budowac

Pokonać lęki i fobie

Pokonać lęki i fobie

W kolejnym odcinku cyklu „Książki, które pomagają żyć” doktor Elżbieta Zubrzycka i Iwona Demska rozmawiają o publikacji „Pokonać lęki i fobie” autorstwa Barrady Amr i Judith Bemis.  

W rodzinie niczym w dżungli. O schematach przetrwania na swoich zasadach

W rodzinie niczym w dżungli. O schematach przetrwania na swoich zasadach

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/93076-w-rodzinie-niczym-w-dzungli-o-schematach-przetrwania-na-swoich-zasadach?autoplay=true

Motywacja błyskawiczna

Motywacja błyskawiczna

W kolejnym odcinku „Książek, które pomagają żyć” doktor Elżbieta Zubrzycka i Iwona Demska rozmawiają o „MOTYWACJI: Metoda sześciu kroków” Michaela Pantalona.

Strach przed lataniem, pająkami, agorafobia czy lęk wysokości. Każdy z nas ma jakieś fobie. Skąd się biorą

Strach przed lataniem, pająkami, agorafobia czy lęk wysokości. Każdy z nas ma jakieś fobie. Skąd się biorą

 

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/91460-strach-przed-lataniem-pajakami-agorafobia-czy-lek-wysokosci-kazdy-z-nas-ma-jakies-fobie-skad-sie-biora

Strategie stosowane przez nałogowego kłamcę. Rozmowa w oparciu o książkę Toksyczny partner. Jak uwolnić się z niezdrowej relacji

Strategie stosowane przez nałogowego kłamcę. Rozmowa w oparciu o książkę Toksyczny partner. Jak uwolnić się z niezdrowej relacji

Źródło: https://radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/91458-strategie-stosowane-przez-nalogowego-klamce-rozmowa-w-oparciu-o-ksiazke-toksyczny-partner-jak-uwolnic-sie-z-niezdrowej-relacji

Jak rozpoznać nałogowego kłamcę? Rozmowa w oparciu o książkę Susan Forward Toksyczny partner.

Jak rozpoznać nałogowego kłamcę? Rozmowa w oparciu o książkę Susan Forward Toksyczny partner.

  Źródłó: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ksiazki-ktore-pomagaja-zyc/item/90578-jak-rozpoznac-nalogowego-klamce-rozmowa-w-oparciu-o-ksiazke-susan-forward-toksyczny-partner-jak-sie-uwolnic-z-niezdrowej-relacji

Przewlekły ból, a terapia poznawczo-behawioralna

Przewlekły ból, a terapia poznawczo-behawioralna

Ból – według definicji Międzynarodowego Towarzystwa Badania Bólu subiektywnie przykre i negatywne wrażenie zmysłowe i emocjonalne, powstające pod wpływem bodźców uszkadzających tkankę lub zagrażających jej uszkodzeniem. Ból jest odczuciem subiektywnym, dlatego jest nim wszystko to, co chory w ten sposób nazywa. Człowiek stale odczuwający ból, nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Jego życie staję się ciągłą walką. Sięga po wszystkie dostępne środki łagodzenia bólu, które jednak nie zawsze przynoszą oczekiwaną ulgę w cierpieniu. Pomocny może okazać się program terapeutyczny oparty na terapii poznawczo-behawioralnej. 

 

Jak przeciwdziałać nienawiści i przemocy. Etapy żałoby.

Jak przeciwdziałać nienawiści i przemocy. Etapy żałoby.

O mnie

Dr Elżbieta Zubrzycka Magister biologii (specjalizacja: biochemia); magister psychologii (specjalizacja: psychologia kliniczna); doktorat z nauk humanistycznych uzyskałam  w 1986 roku. Wykładałam w Akademii Medycznej w Gdańsku, a następnie zajmowałam się pracą terapeutyczną w Poradni Nerwic dla Dzieci w Gdańsku. Ukończyłam dwuletnie studium psychoterapii oraz liczne szkolenia w 

SIŁA SŁÓW

SIŁA SŁÓW

Słowa mają potężną siłę. Za ich pomocą możemy porozumiewać się z drugim człowiekiem, opisywać swoje uczucia, przedmioty, sytuacje. Mówiąc dobre rzeczy, możemy sprawić komuś przyjemność, ale zdarza się, że nagle zaczynamy używać złych słów, którymi ranimy wszystkich dookoła. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego warto używać 

„Trudne sprawy – jak rozmawiać o nich z dziećmi?”

„Trudne sprawy – jak rozmawiać o nich z dziećmi?”

Strata, tęsknota, śmierć, choroba to tylko słowa-hasła, które stały się punktem wyjścia w spotkaniu zorganizowanym przez Publiczną Bibliotekę im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie. Uczestnikami byli rodzice, nauczyciele, pedagodzy oraz bibliotekarze z województwa śląskiego.
W trakcie wykładu wielokrotnie podkreślałam, że zanim rozpoczniemy rozmowę na trudny temat, musimy nauczyć się słuchać. A gdy już posiądziemy taką umiejętność, wówczas rozmowa z dzieckiem stanie się łatwiejsza.

Trudne sprawy były też tematem rozmowy w studiu Radia Jura.

Było sporo o komunikacji z nastolatkami…
 Jak powiedziała nam dr Elżbieta Zubrzycka, trzeba przede wszystkim umieć słuchać, a wtedy rozmowa z dziećmi nawet na trudne tematy powinna być łatwiejsza. Opowiedziała uczestnikom spotkania w częstochowskiej bibliotece o tym w jaki sposób poruszać palące problemy z dziećmi, by okazać młodym ludziom wsparcie i zrozumienie…
 
Mówiła dr Elżbieta Zubrzycka.
Znaną psycholog gościł w studiu Radia Jura Mariusz Osyra. 

 

Źródło:https://www.radiojura.pl/dr-elzbieta-zubrzycka-radzila-w-czestochowie-jak-rozmawiac-z-nastolatkami.html

 

 

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW

FILIP, LIS I MAGIA SŁÓW

Zajączki stają się coraz bardziej samodzielne i rodzice postanawiają nauczyć je gry w JA JESTEM licząc, że dobre słowa uchronią dzieci przed złym światem. Pewnego dnia Filip znika w Wielkim Lesie. Nikt nie wie, że wpadł w pułapkę i stanął w oko w oko ze swoim największym wrogiem – lisem. Jak poradzi obie w tej sytuacji? Czy ktoś mu pomoże, a może wiara we własne możliwości wynikająca z magii dobrych słów okaże się wyjściem z zaistniałej sytuacji?

Kto musi umieć pisać bezbłędnie po polsku?

Kto musi umieć pisać bezbłędnie po polsku?

Już niedługo uczniowie polskich szkół niemal na każdym poziomie swojej nauki przystąpią do egzaminów końcowych. Czy wiecie kto w Polsce musi umieć pisać bezbłędnie i to tylko raz w swoim życiu?