Tematy wystąpień

dla dzieci małych, starszych, nauczycieli i dorosłych

  1. DOBRE I ZŁE SEKRETY – kiedy dotrzymywać sekretów, a kiedy koniecznie trzeba powiedzieć rodzicom.
  2. CZY MOGĘ POGŁASKAĆ PSA? – opowieść o zwierzętach łagodnych i złych jest dobrą metaforą i podstawą nauki ograniczonego zaufania do obcych.
  3. BEZPIECZNE DZIECKO NA ULICY – jak się zachowywać, jak nie ulegać grupie, ograniczone zaufanie do dorosłych: kierowców i pieszych, co widzi kierowca w deszczu, w nocy, oślepiony słońcem. Kierowca rozproszony. Licz na siebie, nie na innych!
  4. POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI I SZACUNEK dla siebie. Po czym go rozpoznać, jak go wymagać.
  5. PRZEMOC DZIECI WOBEC DZIECI: gdzie kończy się zabawa, a zaczyna dręczenie.
  6. DRĘCZYCIEL, OFIARA I BIERNI OBSERWATORZY. Kim są Jak pomóc im zmienić role i wprowadzić życzliwość.
  7. POWIEDZ KOMUŚ! Nie wolno milczeć, kiedy komuś dzieje się krzywda.
  8. KONFLIKTY – jak dzieci do nich doprowadzają. Zmiana komunikacji z wyrywkowej na pełną informację.
  9. STRATA I TĘSKNOTA – dotyka dość często każdego dziecka. Dziecko nie wie, co się z nim dzieje. Silne uczucia pojawiają się w tej samej kolejności, czy chodzi o zgubioną zabawkę, zmianę przedszkola, szkoły, czy śmierć ukochanego zwierzątka. Rozumieć to znaczy lepiej radzić sobie z uczuciami. Warsztat z dziećmi na przykładzie przeprowadzki.
  10. UCZUCIA Jak je rozpoznawać i przeżywać – przede wszystkim jak odróżnić złość od strachu, smutku, zmęczenia. Akceptacja i rozpoznawanie uczuć to droga do spokoju i szczęścia.
  11. WYZYWASZ? WYŚMIEWASZ? To znaczy, że nic nie wiesz o drugim człowieku.
  1. ALKOHOL i jego tajemnice. Co musisz wiedzieć, zanim dorośniesz. Kiedy podjąć decyzję: piję/nie piję, palę/nie palę itp.
  2. MATURA Jak się przygotować do egzaminu. Zaskakująca zasada przyjemności i małych kroków.
  3. MOTYWACJA Dlaczego miałbym chcieć się uczyć? Metoda Motywacji Błyskawicznej – z Uniwersytetu w Yale (autor Michael V. Pantalon). 6 pytań, które sięgają bardzo głęboko do potrzeb.
  4. PRZEMOC W CYBERPRZESTRZENI. Groźna, nieusuwalna, niedoceniana przez dorosłych. Jak nauczyć dzieci wewnętrznych zasad, aby potrafiły pohamować się przed anonimową przemocą.
  5. PRZYJAŹNIE dobre i złe – po czym odróżnić dobry związek od toksycznego
  6. SEKRETY, TAJEMNICE, WSTYD. O czym młodzież nie mówi, choć potrzebuje pomocy.
  7. STRATA I TĘSKNOTA – te silne uczucia dotykają każdego i wprowadzają wielkie zamieszanie, niepokój i lęk. Łatwiej sobie z nimi poradzić, znając uczucia, które się kolejno pojawią, a w końcu przyjdzie spokój i ukojenie.
  8. SZACUNEK dla siebie, szacunek dla innych. Jak zadbać o poczucie własnej wartości i godnie odnosić się do innych.
  9. LĘK – w jaki sposób sami go nasilamy. Co zrobić, żeby nad nim zapanować?
  10. ZŁOŚĆ to wspaniałe, potężne uczucie. Może zmienić się w agresję. Po co się złościć? Czy warto?
  11. WŚCIEKŁOŚĆ – jak się do niej doprowadzamy. Co zrobić, żeby nad nią zapanować?
  1. STRES w zawodzie nauczyciela – niedoceniany przez samych wychowawców/nauczycieli, co dopiero mówić o krytycznym otoczeniu.
  2. UCZNIOWIE LENIWI I NIEZMOTYWOWANI – czy naprawdę tacy są? Jak im pomóc? Niewykorzystane cztery typy myślenia i inteligencji.
  3. MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI – bez grożenia i straszenia, skutecznie z radością.
  4. PRZEMOC DZIECI WOBEC DZIECI Najpierw nauczyć, potem wymagać. Czego i jak? Wspólny język, wspólne wartości z uczniami, aby zapobiegać przemocy szkolnej.
  5. PRZEMOC domowa i MOLESTOWANIE seksualne. Objawy w zachowaniu dziecka najczęściej pierwszy dostrzega nauczyciel. Co robić? Wyzwania stojące przed dzieckiem, decyzje i konsekwencje
  6. STRATA, TĘSKNOTA, ŚMIERĆ Jak rozmawiać z dziećmi na najtrudniejsze tematy – zajęcia przed 1 listopada, a także w sytuacjach, kiedy zdarzyła się strata w bliskim otoczeniu (pożar, śmierć, wypadek, samobójstwo)
  7. WYPALENIE ZAWODOWE w pracy nauczyciela, który pomaga innym w rozwoju. Jak zapobiegać wypaleniu, zachować radość i entuzjazm.
  1. INROWERSJA I EKSTRAWERSJA. W ekstrawertycznym społeczeństwie warto docenić introwertyków. Czy jesteś sobą? Może czujesz presję udawania kogo innego?
  2. JAK ROZMAWIAĆ O ŚMIERCI z dziećmi, ludźmi w żałobie, w trakcie żałoby – unikanie tematu wcale nie zmniejsza lęku, rozmawianie przynosi ukojenie.
  3. KŁAMSTWO – jak rozpoznać, zareagować, uratować związek/relację
  4. KRYTYKA – kiedy przyjąć, kiedy odrzucić. Jak ją formułować.
  5. LĘKI i FOBIE – jak narastają, jak sobie pomóc
  6. MOTYWACJA DO ZMIANY – jak sobie poradzić z niechcianymi nawykami lub wprowadzić nowe  Metoda Michaela V. Pantalona z uniwersytetu w Yale
  7. ODCHUDZANIE – dlaczego często nieskuteczne. Czy nadwaga może przynosić korzyść?
  8. OSOBOWOŚĆ NARCYSTYCZNA – kocham siebie. Czy można porozumieć się z taką osobą?
  9. POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI I – czy mamy podstawy, aby się niedostatecznie szanować?
  10. POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI II – jak je wreszcie odczuć i wzmocnić
  11. PONIŻANIE, ZARZUCANIE,  WYZYWANIE – jak się przed nimi obronić.
  12. PSYCHOPACI – GROŹNI LUDZIE. Jak ich rozpoznać i nie dać się wykorzystać
  13. SCHEMATY RODZINNE  YOUNGA – jak kształtuje nas rodzina i co możemy zrobić, by zwiększyć wachlarz naszych umiejętności społecznych.
  14. SIŁA KOBIET –od dwóch pokoleń  jesteśmy świadkami rewolucji społecznej, jakiej nie było w czterotysięcznej spisanej historii świata. Kobiety odzyskują szacunek i pozycję społeczną. Chodzi o to, aby obie płcie uszanowały dzielące je różnice i uzupełniały się nawzajem, zamiast się zwalczać i poniżać.
  15. SMUTEK, TĘSKNOTA, ŻAŁOBA – 5 etapów, po których powraca spokój i radość życia
  16. STRES – wcale nie jest zły, ale nadmiar trzeba umieć rozpoznać i sobie z nim poradzić
  17. STWÓRCY DOBRA I ZŁA – żyjemy w takim świecie, jaki sobie stwarzamy
  18. SZANTAŻ EMOCJONALNY – jak przerwać mechanizm wykorzystania
  19. SZCZĘŚCIE I RADOŚĆ – Czy można je „zdobyć”? Skąd się biorą?
  20. WREDNE ZACHOWANIA – czemu ludzie plotkują, pomawiają, krytykują, oskarżają, poniżają, wywyższają się, są aroganccy i nieprzyjemni. Jak to zmienić.
  21. WYPALENIE ZAWODOWE – po czym rozpoznać i co można zrobić
  22. WYWIERANIE WPŁYWU NA LUDZI – różne podejścia, różne perspektywy. Które najskuteczniejsze?
  23. ZŁOŚĆ I WŚCIEKŁOŚĆ – skąd się biorą, jak je wzmacniamy. Kiedy i jak nad nimi zapanować. Złości można się oduczyć!